۱۳۸۶ دی ۱۴, جمعه

سال تلویزیون‎های تخت بدون سیم

دوشنبه هفته آینده یکی از بزرگترین نمايشگاه های بين المللی لوازم الکترونيکی موسوم به سی ای اس (CES) در لاس وگاس آمریکا افتتاح می شود.

شرکت های تولید کننده فنآوری های مدرن طی این نمایشگاه سعی می کنند هر چه در چنته دارند را رو کنند و به همین دلیل این رویداد بزرگ می تواند ایده ای از آنچه در سال 2008 پشت ویترین فروشگاه ها به نمایش در خواهد آمد، بدست دهد.

سال 2007 سال تلویزیون های صفحه تخت بود. فروش این نمایشگر های نازک و بزرگ در اغلب کشورهای پیشرفته بسیار چشمگیر بوده و تجربه تماشای تلویزیون را در بسیاری از خانه ها تغییر داده است.

اما هر چه این تلویزیون ها روی دیوار جذاب و زیبا به نظر می آیند، رشته سیم هایی که از آنها آویزان است اغلب صاحبانشان را کلافه می کند.

دارندگان تلویزیون های صفحه تخت در بهترین حالت، این سیم ها را که برای انتقال تصاویر با کیفیت بالا و صدا از دستگاه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند در قالب هایی هم رنگ دیوار پنهان می کنند یا با کمی سلیقه آنها را پشت گلدان یا وسایل دیگر مخفی می سازند.

این نمایشگر های نازک و بزرگ تجربه تماشای تلویزیون را در بسیاری از خانه ها تغییر داده است

اما راه حلی که امسال قرار است توسط صنایع سازنده دستگاه های الکترونیکی ارائه شود، از همه اینها جذاب تر است و همه را از شر این سیم های مزاحم خلاص می کند.

قرار است حداقل سه سیستم تازه بر پایه فن آوری بی سیم در نمايشگاه بين المللی لوازم الکترونيکی لاس وگاس عرضه شود تا تصاویر تلویزیونی با کیفیت بالا و صدا را بدون نیاز به سیم های گرانقیمت به این تلویزیون ها منتقل کند.

در سال های گذشته نیز برخی شرکت ها مدعی دست یافتن به این فناوری شده بودند اما هنوز هیچ خبری از دستگاه هایشان نیست.

اکنون شرکت های بزرگ تلویزیون سازی نظیر سونی، توشیبا، سامسونگ و پاناسونیک پا به این عرصه گذاشته اند تا موفقیت آن را تضمین کنند و قرار است شرکت رایانه ای اینتل نیز که پیشتاز فن آوری های بدون سیم برای دسترسی به اینترنت است به آنها بپیوندد.

در سیستمی که این شرکت ها از آن حمایت می کنند، یک تراشه کوچک قرار است در دستگاه هایی نظیر پخش کننده های دی وی دی، گیرنده های ماهواره یا دوربین های دیجیتال تعبیه شود و تصویر و صدا را به دستگاه تلویزیون ارسال کند.

برای انتقال سیگنال های حاوی داده های دیجیتال، این فن اوری از پهنای باند ویژه ای استفاده می کند تا با دیگر شبکه های بی سیم در منازل تداخل پیدا نکند.

بر خلاف روش های پیشین برای انتقال بدون سیم تصاویر تلویزیونی، فن آوری تازه نیازی به فشرده کردن اطلاعات ندارد و به همین دلیل با افت کیفیت در تصویر مواجه نخواهد شد.

طراحان این سیستم برای رفع نگرانی شرکت های فیلم سازی گیرندگی این دستگاه را محدود کرده اند تا نتوان از آن برای چند دستگاه تلویزیون استفاده کرد. برای انتقال تصویر و صدا، دستگاه های پخش کننده باید حداکثر در ده متری گیرنده تلویزیون قرار داشته باشند.

اگر همه چیز به خوبی پیش رود این فن آوری به مرور از چند ماه دیگر در دستگاه های تازه جای خواهد گرفت. هر چند خریداران باید کمی در بودجه خود تجدید نظر کنند و حداقل 100 دلار بیشتر بپردازند.