۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۹, یکشنبه

رشد 50 درصدي فروش لپ‌تاپ در ايران

طبق جديد‌ترين آمار غير‌ رسمي از فعالان بازار لپ‌تاپ ايران، فروش لپ‌تاپ در سال 86، نسبت به سال 85، با رشد 50 درصدي در كشور مواجه بوده است. اين رشد قابل توجه از 3 سال گذشته در بازار ايران شروع شده و در حال حاضر هم ادامه دارد.همچنين يك نظر‌سنجي عمومي و غير‌ رسمي كه از خانوار‌هاي تهراني به عمل آمده، نشا ن مي‌دهد كه به جز سازمان‌ها و ارگان‌هاي دولتي، 70 درصد از اين جامعه آماري داراي كامپيوتر هستند و 30 درصد باقي‌مانده به دلايل مختلف از داشتن كامپيوتر محروم‌اند و از 70 درصد كاربران كامپيوتر، 5 درصد آنها لپ‌تاپ دارند.

عوامل غير قابل پيش‌بيني بسياري اعم از نوسان قيمت دلار، تاخير در ترخيص كالا در گمرك، مسايل تحريم و غيره، در سال 86، موجب اصطحكاك در اين بازار شد، اما همه اين عوامل، تاثيرات مقطعي داشت و نتوانست جلوي رشد اين كوچولوي لوكس را بگيرد.

فعالان بازار مي‌گويند: اگر بازار لپ‌تاپ روال عادي خود را طي كند، براي هميشه مي‌تواند داغ و تازه بماند.

گزارش فناوران را از فروش لپ‌تاپ‌هاي مختلف، از زبان فعالان بازار مرور مي‌كنيم.به گفته فعالان بازار پايتخت، سه برند Sony، Dell و Toshiba در صدر پرفروش‌هاي اين بازار قرار دارند كه تقريبا 95 درصد فروشندگان و مغازه‌هاي فروش لپ‌تاپ در بازار، فقط اين سه برند را براي ويترين مغازه‌هاي‌شان انتخاب كرده‌اند.به رغم اينكه لپ‌تاپ هنوز در ايران يك كالاي لوكس به حساب مي‌آيد و كاربران، آن را كالاي مصرفي نمي‌دانند، افراد بيش‌تر به نام و ظاهر و شيك بودن آن نگاه مي‌كنند و به همين دليل براي خريد لپ‌تاپ، اولين انتخاب آنها Sony است.

از سوي ديگر تنوع مدل‌ها در اين برند نيز انتخاب را براي كاربران آسان‌تر مي‌كند.اگرچه برند Sony در بازار‌هاي جهاني تنها 20 درصد فروش را به خود اختصاص داده است، اما در بازار ايران هنوز در صدر جدول پرفروش‌ها قرار دارد.

اما برندي كه طي سال‌هاي گذشته رفته رفته مورد توجه كاربران ايراني قرار مي‌گيرد و سايه به سايه Sony حركت مي‌كند، برند پرفروش Dell است كه اين برند به دليل قيمت مناسب در بازار جهاني از برند Sony جلو زده است، اما به قول بازار‌ي‌ها چون اكثر مشتريان لپ‌تاپ، صفر كيلومتر هستند و Dell را خوب نمي‌شناسند، به سراغ برند تابلوي Sony مي‌روند، اما به تازگي برند Dell با توجه به اينكه به‌تدريج كاربران با كارايي و عملكرد لپ‌تاپ بيش‌تر آشنا مي‌شوند، رشد فروش بهتري نسبت به Sony پيدا كرده است.

در رتبه سوم پر‌فروش‌هاي لپ‌تاپ در ايران نيز برند Toshiba قرار دارد كه به گفته بازاريان كاربران قديمي و پيشكسوت در حوزه IT آن را انتخاب مي‌كنندكه اين برند هميشه با سرعت فروش متوسط رو به بالا حركت مي‌كند و جايگاه ثابتي در بازار براي خود دارد.

از اين سه برند كه بگذريم با فاصله خيلي زياد به چند برند مي‌رسيم كه با سرعت لاك‌پشتي در بازار فروش حركت مي‌كنند، كه از آن جمله مي‌توان به IBM ، Acer، HP Compact، Fujitsu Siemens، Asus و برند Hyundai اشاره كرد. البته Compact تا زماني كه با HP يكي نشده بود فروش به نسبت بهتري داشت، اما با يكي شدن با HP كيفيت پايين‌تري پيدا كرد و از دور پر‌فروش‌ها حذف شد.

نوت‌بوك‌هاي Apple را نمي‌توانيم در ليگ رقابتي فروش لپ‌تاپ‌ها در ايران بياوريم، چون كلاس بازار و كاربرانش با ديگر برند‌ها تفاوت دارد.

اين برند به دليل نرم‌افزار متفاوت و ابزار‌هاي خاص، مشتريان خاص خود را دارد و كاري به كار فروش لپ‌تاپ‌هاي ديگر ندارد، هر كاربر حرفه‌اي كه لپ‌تاپ حرفه‌اي بخواهد، به سراغ Apple مي‌رود