۱۳۸۷ خرداد ۹, پنجشنبه

قیمت مسکن در اردیبهشت ماه تهران

مسکن یک نیاز اساسی برای هر خانواده ای است. ساکنین شهرهای بزرگ ایران و بخصوص ساکنین تهران در سه سال گذشته یکی از شگفت انگیز ترین افزایش قیمتهای مسکن را تجربه کردند. افزایش افسار گسیخته دیگر آنچنان بوده است که افزایش قیمتها حتی در هر ماه نیز محسوس بوده است. این افزایش قیمتها اگر چه عده ای را صاحب سرمایه ای چند صد میلیونی و حتی چند میلیاردی کرده است اما فشار زیادی بر قشر مستاجر و آنها که در رویای خانه دار شدن هستند وارد کرده است. توجه داشته باشید که قبل از این افزایش قیمتها نیز خرید مسکن برای حقوق بگیران آنقدرها هم ساده نبود و نیاز به چندین سال پس انداز داشت و حالا با این افزایش قیمتها دیگر خرید مسکن حتی در تصور بسیاری نیز نمی گنجد. با وجود وعده های دولت برای تلاش کاهش یا تثبیت قیمت مسکن حتی از بهمن ماه سال گذشته تا اردیبهشت ماه امسال نیز شاهد روند افزایشی قیمتها بودیم. در تصویری که از آگهی های روزنامه همشهری (شانزدهم اردیبهشت) تهیه کردم میتوانید نگاهی به قیمتهای آپارتمانهای کوچک در مناطق مختلف بیاندازید. در مناطق غربی تهران (مانند پونک و جنت آباد) قیمت مسکن بیش از دو میلیون و دویست هزار تومان برای هر متر مربع است، در شرق تهران (تهرانپارس، نارمک) نیز قیمت مسکن بین یک میلیون و هشتصد تا دو میلیون و دویست هزار تومان و در مناطق مرکزی و شلوغ بین بیش از یک میلیون و ششصد هزار تومان در مناطق متوسط حنوب شهر بیش از یک میلیون و دویست تا یک میلیون و ششصد هزار تومان (در تصویر میتوانید آگهی یک آپارتمان در شهر ری با قیمت هر متر بیش از یک میلیون و چهارصد هزار تومان را ببینید) و در مناطق میانی و متوسط تهران بین دو میلیون تا سه میلیون تومان است و مناطق شمالی تر و همچنین مناطق نوساز و خوش آب و هوا (مانند شهرک غرب؛ سعدت) قیمت مسکن از سه میلیون تومان نیز بالاتر است. و خالی از لطف نیست که ببنیم که در خیابان معروف فرشته قیمت آپارتمان (و نه الزاما نوساز) از متری هشت میلیون تومان شروع می شود. برای اینکه این قیمتها را بهتر درک کنیم بگذارید آنها را با درآمد کارمندان و حقوق بگیران مقایسه کنیم.
اگر شما حقوق بگیر باشید با پس از انداز و عدم خرج حقوق خود ( فرض کنید که اجاره خانه یا هزینه قابل توجه دیگری در کار نیست) احتمالا در یکی از این رده ها هستید. حقوق بگیران تازه کار و کارگران با پس انداز احتمالی سه میلیون تومان در سال ، کارمندان با تجربه تر و با تحصیلات بالاتر با پس انداز پنج میلیون تومان در سال، حقوق بگیران در سطح مدیران با پس انداز حدود هشت میلیون تومان در سال و البته قشر حقوق بگیر کوچکی داریم که حالا به دلیل موقعیت شغلی یا چند شغله در آمدی بیش از یک میلیون تومان در ماه دارند. با این فرضها خرید یک آپارتمان 70 متری برای کسانی که سه میلیون تومان پس انداز سالیانه دارند با توجه به موقعیت در جنوب شهر بیش از سی سال و در مناطقی که متری دومیلیون تومان است بیش از چهل سال طول خواهد کشید. برای آنها که پنج میلیون پس انداز سالیانه دارند خرید همین متراژ آپارتمان نوزده سال و برای مناطقی که متری دومیلیون تومان است در حدود بیشت هشت سال طول خواهد کشید. حتی اگر شما هر ماه یک میلیون تومان پس انداز کنید نیاز دارید بیش از هشت سال برای جنوب تهران و بیش از ده سال برای مناطقی که متری دو میلیون تومان قیمت دارند پس انداز کنید. جالب است که اگر شما یک میلیون تومان پس انداز کنید بیش از چهل و پنج سال برای خرید یک آپارتمان هفتاد متری در خیابان فرشته زمان لازم دارید. و همه اینها با این فرض است که شما خرج عمده ای مانند اجاره خانه ندارید و البته بعد از سالها همچنان یک آپارتمان هفتاد متری برای خانواده شما کفایت کند.
حالا اگر روند رو به افزایش قیمت مسکن که بیشتر از افزایش درآمد سالیانه است و هزینه مراسم ازدواج احتمالی و اجاره خانه برای سالهای اول زندگی و البته هزینه خوراک و پوشاک و تحصیل و... را به آن اضافه کنیم که احتمالا برای جوان امروزی یک قرن طول خواهد کشید که خانه بخرد. البته همیشه به این سختی نیست کمکهای خانواده،درآمد احتمالی همسر، سرمایه گذاری کوچک موفق و خرید پله به پله از آپارتمانهای کوچک در مناطق جنوبی شهر این زمان را کاهش می دهد اما با اینحال تصور خرید یک خانه در این چند سال اخیر یا بهتر بگویم ماههای اخیر هر روز سخت تر می شود. نگاهی به قیمتهای مسکن در مناطق مختلف تهران در سال 84 داشتم تقریبا قیمتها یک سوم قیمتهای امروز مسکن بود. یعنی اگر در شرایط امروز پانزده سال طول می کشد که خانه بخرید در سال 84 احتمالا پنج سال طول می کشید.بله، به همین سادگی آنها که دنبال خانه هستند ظرف سه سال به اندازه سالها و چه بسا ده‌ها عقب افتاده اند.