۱۳۸۷ خرداد ۹, پنجشنبه

هک وبسایتها عربی در اعتراض به تغییر نام خلیج فارس


یک گروه هکر (نفوذگر) ایرانی دهها وب سایت در کشورهای عربی را به دلیل استفاده از نام "خلیج عرب" به جای خلیج فارس هک کرده است.

گفته می شود که در این اقدام، حدود یکصد وب سایت متعلق به سازمان های دولتی، دانشگاه ها، نشریات و شرکت های مستقر در تعدادی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس توسط یک گروه هکر ایرانی هک و در آنها تغییراتی داده شده است.

این گروه نقشه ای همراه با یک پیام حاوی تاکید بر درست بودن نام خلیج فارس را در وب سایت های این سازمان ها وارد کرده است.

بهروز کمالیان، رهبر این گروه هکر، به خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - گفته است که در این اقدام، "ظاهر وب سایت های شماری از سازمان ها در کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، عمان و عراق را با صفحه ای همراه با نقشه ایران و نام خلیج فارس تغییر داده ایم."

آقای کمالیان هدف از این نفوذ اینترنتی را محکوم کردن تلاش برای تغییر نام تاریخی خلیج فارس و استفاده از یک نام مجعول در وب سایت های عربی عنوان کرده است.

روزنامه الخلیج، چاپ امارات متحده عربی، لیگ خلیج عرب، وزارت آموزش عالی عراق، اداره پلیس ابوظبی، دانشگاه میادین در عربستان سعودی، هیات مردم امارات و شرکت گاز عمان از جمله سازمان هایی هستند که وب سایت آنها به این ترتیب توسط گروه ایرانی هک شده است.

اقدام گروه هکر ایرانی نشانه ای از ناخرسندی ایرانیان از کاربرد عنوان خلیج عربی به جای خلیج فارس توسط برخی نهادها در کشورهای عربی است.

تلاش برای تغییر نام خلیج فارس

در حالیکه برخی از نهادهای رسمی و غیر رسمی در شماری از کشورهای عرب عنوان "خلیج عربی" را به جای نام خلیج فارس به کار می گیرند، این اقدام همواره از سوی ایرانیان تقبیح شده و معمولا اعتراض رسمی دولت ایران را نیز در پی داشته است.

عنوان "خلیج عرب" به جای خلیج فارس برای نخستین بار در دهه 1960 در برخی از رسانه ها و نشریه های کشورهای عرب دیده شد.

تغییر نام خلیج فارس بخشی از تلاش طرفداران آرمان پان عربیسم برای ترویج نظریه وحدت مردم کشورهای مختلف عربی و تاکید بر تفاوت آنان با سایر ملل منطقه محسوب می شد.

به خصوص دولت مصر، به رهبری جمال عبدالناصر که با دولت ایران اختلاف سیاسی و عقیدتی داشت، بر استفاده از عنوان "خلیج عرب" برای آبراه واقع در سواحل جنوبی ایران و همچنین عنوان "عربستان" برای مناطق جنوب غرب ایران، تاکید می ورزید.

با اینهمه، نام خلیج عرب تنها مورد استفاده برخی از نهادها و سازمان های کشورهای عربی بوده و در سایر نقاط جهان رواج نیافته است.

سازمان ملل متحد نیز عنوان خلیج عرب را به رسمیت نمی شناسد و در متون رسمی، همچنان نام خلیج فارس را به کار می برد.

در عین حال، در برخی متون قدیمی گاه نام "خلیج عرب" بر دریای سرخ (بحر احمر) اطلاق شده اما تا دهه 1960 در هیچ متن یا سندی این عنوان برای آبراه واقع در سواحل جنوبی ایران به کار نرفته است.

گاه برخی مقامات عرب پیشنهاد کرده اند که این آبراه صرفا به نام "خلیج" خوانده شود اما ایران این پیشنهاد را نیز غیرقابل قبول و مغایر واقعیات تاریخی دانسته و رد کرده است.