۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۲, پنجشنبه

نامزدی زن یهودی برای مقام سفیر بحرین در آمریکا


تنها عضو یهودی مجلس شورای بحرین برای تصدی مقام سفیر این کشور در آمریکا در نظر گرفته شده است، تصمیم نهائی در این مورد را ملک حمد بن عیسی آل خلیفه، حکمران بحرین می گیرد.

هدی عزرا نونو دومین یهودی و یکی از یازده زن عضو مجلس شورای بحرین است که مجلس علیای قانونگذاری این جزیره عربی به شمار می رود و هر چهل عضو آن را پادشاه منصوب می کند.

اگر این بانوی یهودی به مقام سفارت منصوب شود، بحرین نخستین کشور عربی خواهد بود که یک یهودی مهمترین سفیر آن کشور می شود.

بحرین در میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس دارای بازترین فضای سیاسی و اجتماعی است و نزدیکترین روابط را با آمریکا و غرب در کشورهای حوزه خلیج فارس دارد.

مجلس شورای بحرین که اعضای آن انتصابی اند یازده نماینده زن دارد که هدی عزرا نونو تنها یهودی میان آنهاست، یک زن مسیحی نیز در این مجلس عضویت دارد اما در مجلس نمایندگان (مجلس النواب) که اعضای آن با رأی مستقیم مردم انتخاب می شوند و مجلس سفلای قانونگذاری بحرین است، تنها یک زن عضویت دارد.

در جزیره بحرین که حدود نیم میلیون نفر جمعیت دارد، تنها هفت خانواده یهودی وجود دارد که جمعیت آنها مجموعاً حدود پنجاه نفر است و خانواده نونو مهمترین این هفت خانواده به شمار می روند.

این هفت خانواده بازمانده مهاجران یهودی اند که از قرن نوزدهم بتدریج از ایران و عراق به بحرین مهاجرت کردند، جمعیت یهودیان این جزیره پس از تشکیل اسرائیل و با مهاجرت بخش زیادی از آنان به این کشور جدیدالتأسیس و همچنین اروپا و آمریکا رو به کاهش نهاد.

جمعیت اندک یهودیان بحرین اکنون بیشتر به کار در بازار، بانکها و شرکتهای تجاری اشتغال دارند و از ثروتمندان این جزیره به شمار می روند، آنها گورستان مخصوص خود و یک کنیسه نیز دارند که یک بار در اوج جنگ اعراب و اسرائیل مورد حمله مسلمانان قرار گرفت و به آتش کشیده شد اما بعداً بازسازی شد.

هدی عزرا نونو که چهل سال دارد و صاحب دو فرزند است، به تجارت اشتغال دارد.

اجداد او حدود یک قرن پیش از عراق به هند و سپس بحرین مهاجرت کردند، پدربزرگش ابراهیم، به صرافی و تجارت در بحرین اشتغال داشت و اکنون هدی همراه با شوهرش شرکتی را اداره می کند که پدربزرگش بنیاد نهاد.

پیش از هدی، یکی از خویشاوندانش به نام ابراهیم داوود نونو به عنوان نخستین یهودی به عضویت مجلس شورای بحرین منصوب شد و از حدود یک سال و نیم پیش، این منصب به هدی واگذار شد.

هدی عزرا نونو که به صورت متناوب در بحرین و لندن سکونت دارد، علاوه بر فعالیت تجاری و قانونگذاری، از پایه گذاران تشکلی با عنوان انجمن نظارت بر حقوق بشر در بحرین (جمعیة مراقبة حقوق الانسان البحرینیة) است، این انجمن تنها نهاد فعال در زمینه حقوق بشر در کشورهای عربی است که ریاست آن را یک یهودی در دست دارد.