۱۳۸۶ آذر ۳۰, جمعه

پوتین: امیدوارم گزارش اطلاعاتی آمریکا برای غافل كردن ایران از حمله نباشد


ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بر این باور است که هرگونه اقدام نظامی آمریکا علیه ایران اشتباهی بزرگ دیگری خواهد بود.
پوتین طی مصاحبه ای با مجله آمریکایی "تایم" نشریه ای که وی را به عنوان چهره برتر سال 2007 معرفی کرد، گفت : امیدوارم گزارش سازمان اطلاعات ملی آمریکا( NIE) برای آن منتشر نشده باشد که توجه طرف ایرانی را از تدارک واقعی عملیات نظامی علیه آن پرت کند که از لحاظ تئوری چنین کاری هم امکانپذیر نیست و هم کاملا خطرناک است، برای اینکه از نظر من هر گونه عملیات نظامی علیه ایران یک اشتباه بزرگ دیگر است.
وی همچنین گفت : امیدوارم که گزارش آمریکا درباره نبود برنامه هسته ای نظامی در ایران برای آن منتشر نشده باشد که تدارک عملیات نظامی علیه این کشور را پوشش دهد، بلکه در راستای افشای حقایق صورت گرفته باشد.
اما وی در بخش دیگری گفت : "اگر این نکته را در نظر بگیریم که گزارش واقعاً برای به تصویر کشیدن حقایق منتشر شده به معنای آن است که روسیه با شکل دهی به سیاست خارجی خود در مورد این موضوع به هر حال از گزارشات عینی پیروی کرده است".
پوتین تصریح کرد: "این مسئله همچنین گویای آن است که در دولت آمریکا کسانی حضور دارند که به تصور آنها باید حقیقت را بازگو کرد و این مسئله باعث خشنودی من است".
وی همچنین در خصوص پاسخ به سؤالی درباره ملاحظات زمانی مربوط به انتشار گزارش NIE گفت که البته باید در این باره از کاخ سفید و اداره جاسوسی آمریکا سئوال کرد.
پوتین گفت : باید از مدیر سازمان سیا و مقامات دولت (آمریکا) این سؤال را پرسید که چرا آنها این کار را اکنون انجام داده اند و چرا به طور کلی این کار انجام شد و همچنین باید از آنها پرسید که چرا فیلمهای بازپرسی مظنونین به تروریسم منهدم شده است.