۱۳۸۶ دی ۱, شنبه

غفلت وزارت نفت و دبّه بزرگترين تامين کننده بنزين ايران

در حالي که تهديد قطع صدور بنزين به ايران، يکي از تهديدات جدي غرب عليه منافع ملي کشورمان است، هم‌اکنون بزرگترين واردکننده بنزين به ايران که بيش از 60 درصد بنزين وارداتي کشور را تأمين مي‌کند، اعلام نموده است که به دليل ضرر هفتاد ميليون دلاري خود در سال گذشته، صدور بنزين به ايران را قطع مي‌‌كند!

به گزارش سرويس بين‌الملل «تابناك»، کمپاني سوئيسي «ويتول» همچنين اعلام نموده که قرارداد فروش بنزين به ايران را که در ساليان گذشته امضا شده، فسخ خواهد كرد و دليل اين كار خود را ضرر هفتاد ميليون دلاري اين شرکت در سال گذشته اعلام كرده است.

بنا بر اين گزارش، از آنجا که قراردادهاي فروش فرآورده‌هاي نفتي بر پايه قيمت‌هاي بازارهاي نفتي بسته مي‌شود و در اين نوع قراردادها، قيمت‌ها بنا بر قيمت‌هاي روز محاسبه مي‌‌شود، معلوم نيست به چه دليل، اين کمپاني سوئيسي، چنين ادعايي درباره ضرر خود از سوي ايران ‌دارد!

اين در حالي است که ايران در سال جاري، با استفاده از سهميه‌بندي، واردات بنزين را تا ‌اندازه‌اي کاهش داده است، به گونه‌اي كه‌ هم‌اکنون قيمت صد توماني هر ليتر بنزين در ايران، معادل يازده سنت آمريکاست و سهميه‌بندي بنزين که از شش ماه پيش آغاز شده، واردات بنزين را که 770000 تن در ماه ژوئن سال 2007 بوده، به 315000 تن در ماه اکتبر سال 2007 کاهش داده است.گفتني است، ديگر صادرکنندگان بنزين به کشورمان، کمپاني‌هايي از کشورهاي هلند، فرانسه، امارات متحده عربي و هندوستان هستند.

به نظر مي‌رسد کمپاني سوئيسي براي بازار گرمي و فروش بنزين با قيمت بيشتر، قصد پايان دادن قرارداد پيشين خود و امضاي قرارداد جديد با ايران را دارد، اما هشياري مسئولان وزارت نفت و انتخاب آلترناتيوهاي ديگر براي واردات بنزين، مي‌تواند مانع اين گونه زياده‌خواهي‌ها و احيانا شيطنت‌هاي سياسي کمپاني‌هاي نفتي شود.