۱۳۸۶ دی ۳, دوشنبه

يك‌سوم زنان دنيا كتك مي‌خورند

مشاور منطقه‌اي جنسيت و عضو گروه خدمات فني کشوري در جنوب و غرب آسيا صندوق جمعيت سازمان ملل، گفت: اگرچه در فرهنگ‌هاي مختلف، تفاوت‌هايي بين سيکل پسران و دختران وجود دارد، اما مي‌توانيم آن‌ها را تغيير دهيم.

به گزارش ايسنا، خانم باتيا کران در کارگاه آموزشي كه با موضوع «نقش افراد در مسئوليت‌هاي اجتماعي» كه در سازمان دفاع از قربانيان خشونت برگزار شد، با اشاره به ذکر معاهداتي درباره حقوق زنان و کودکان و تصويب کنوانسيون دفاع از حقوق کودک افزود: بر اساس اين كنوانسيون کودکان نبايد مورد سوءاستفاده و قاچاق قرار گيرند و از آزادي‌هاي اساسي محروم شوند.
وي ادامه داد: اين کنوانسيون ضعف‌ها را به ما مي‌شناساند.

کران با اشاره به اهداف توسعه هزاره اظهار كرد: ‌٣٠ سال طول کشيد تا حقوق زنان به عنوان حقوق بشر شناخته شود. همچنين تحقيقات نشان داده، فقر زنانه مي‌شود و در اکثر جوامع زنان از فرصت‌هاي کمتري برخوردار هستند و بيشترين آسيب‌ها متوجه اين قشر است.

مشاور منطقه‌اي جنسيت و عضو گروه خدمات فني کشوري در جنوب و غرب آسيا صندوق جمعيت سازمان ملل با بيان اين‌كه جهان در بخش سلامت با چالش بسيار بزرگي روبرو است، گفت: در کشورهاي در حال توسعه بسياري از دختران در سنين پايين مي‌ميرند. در نپال بنگلادش و پاکستان دختر کالايي غريبه است به طوري كه دختران پيش از تولد و يا پس از آن کشته مي‌شوند و يا در سنين پايين ازدواج مي‌کنند. همچنين آن‌ها با‌٢٠ تا‌٣٠ درصد خشونت مواجه هستند.

کران ‌٦٧ درصد آلودگي به ايدز را مربوط به زنان و دختران خواند و عنوان كرد: طبق مطالعات جهاني از هر سه زن يک نفر آن‌ها کتک مي خورد و مرگ و مير، خشونت و ناتواني جسمي بسياري از زنان را تهديد مي‌کند.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين كارگاه معصومه ابراهيمي يكي از تسهيلگران کارگاه، گفت: خشونت يکي از معضلات بهداشتي است که در قطعنامه ‌٤٩/٢٥ در سال ‌١٩٩٦ به عنوان يک معضل از آن ياد شده است.

وي در ادامه بيان كرد: جنس بر تفاوت زيست شناختي بين زنان و مردان و جنسيت بر تفاوت‌هاي اجتماعي ساختاري ميان زنان و مردان اطلاق مي‌شود. تفاوت در اسباب بازي، حريم‌هاي اجتماعي، رشته‌هاي دانشگاهي و مشاغل نشان دهنده جنسيت است.
ابراهيمي خشونت را استفاده عمومي از قدرت فيزيکي خواند که مي‌تواند منجر به آسيب، جراحت روحي و رواني شود.
وي ادامه داد: زنان به دليل خشونت خانگي، آسيب‌پذيري در برابر عفونت‌ها و بيمارهاي آميزشي، استفاده نكردن از روش‌هاي پيشگيري از بارداري، ناباروري و نازايي و سرطان‌هاي زنان بيشتر در معرض آسيب‌هاي جسمي قرار دارند.

ابراهيمي اظهار كرد: زنان مسئوليت‌ها و نقش‌هاي ديگري دارند که جامعه به آنها داده است، بنابراين فشار وارده بر زنان قابل ديدن نيست و اغلب پنهان مي‌ماند