۱۳۸۶ دی ۶, پنجشنبه

نوجوان ایسلندی با ویکی‌پدیا تا آستانه سر کار گذاشتن بوش پیش رفت!


ویفیل اتلیسن Vífill Atlason یک دانش‌آموز دبیرستانی 16 ساله ایسلندی، هیچگاه تصور نمی‌کرد که تصمیمش برای تلفن به کاخ سفید باعث مشهور شدنش بشود.
او خودش را «گریمسون» -رئیس جمهور ایسلند- جا زد و شماره تلفن سری جورج بوش را گرفت و تقاضای یک دیدار محرمانه را با او کرد. این نوجوان به اخبار ABC گفت که تنها قصد داشته با جورج بوش صحبت کند و او را به ایسلند دعوت کند.

یک مقام کاخ سفید که نخواست نامش افشا شود گفت که این نوجوان شماره تلفن سری جورج بوش را پیدا نکرده بود، او صرفا با مرکز تلفن اصلی تماس گرفته بود، اما خود این نوجوان و مادرش که دبیر یک دبیرستان محلی است عقیده دارند که این تماس واقعا با شماره تلفن سری بوش گرفته شده بود. بعد از تماس، چند نفر سعی کردند با پرسیدن سؤالاتی از اتلیسن از هویت او اطمینان حاصل کنند، مثلا تاریخ تولدش را از او پرسیدند و یا او پرسیدند که کجا بزرگ شده، پدر و مادرش کجا هستند و یا در چه تاریخی رئیس جمهور شده.
اما با در اختیار داشتن ویکی‌پدیا پاسخ دادن به این سوالات اصلا برای این نوجوان دشوار نبود! او با استفاده از اطلاعات ویکی‌پدیا در مورد رئیس‌جمهور ایسلند و چند صفحه دیگر اینترنت، به همه این سؤالات پاسخ داد.
با طی این مراحل، سرانجام اتلیسن توانست با منشی بوش صحبت کند. منشی بوش به وی گفت که بوش فعلا در دسترس نیست ولی در تقویم کاری بوش، غروب دوشنبه را برای صحبت با او اختصاص خواهد داد.
اما این نوجوان فرصت نکرد با بوش صحبت کند، به جای آن پلیس‌ها وی را در خانه‌اش که در یک شهر ماهی‌گیری کوچک واقع است، دستگیر کردند و برای یک بازجویی چندساعته به مرکز پلیس محلی بردند.
با انتشار داستان این نوجوان او در ایسلند جایی که بوش ظاهر بسیار نامحبوب است، بسیار مشهور شده است. مادر ویفیل، هنگام این تماش تلفنی خانه نبود و وقتی فهمید او را به اداره پلیس برده‌اند، شوک‌زده شد.
ویفیل هنوز نگفته است که شماره خصوصی بوش را از کجا آورده است و تنها گفته که این شماره را از دوستانش چند سال قبل گرفته بود!
ویفیل با ضمانت والدین آزاد شد ولی از ورود به آمریکا منع شده است.
ABC می‌گوید که این شماره سری نبوده و متعلق به یکی از شاخه‌های تیم امنیتی جورج بوش بوده ولی ویفیل می‌گوید اگر این شماره به راستی سری نبوده برای چه از ورود به آمریکا منع شده است؟