۱۳۸۶ دی ۳, دوشنبه

بازار فروش مو رقیب بازار سویا در آرژانتین

اقتصاد آرژانتین در سال های اخیر با شتاب رو به رشد بوده است.

رشد اقتصادی این کشور - با میانگین هشت درصد در سال - مدیون صدور لوبیای سویا به چین، شکوفا شدن صنعت جهانگردی منطقه و فروش گوشت و شراب به نقاط مختلف جهان بوده است.

اما در این کشور سرعت رشد بازار معامله موی انسان از سایر بازارهای اقتصادی این کشور پیشی گرفته است؛ رشد این بازار در آرژانتین در سال گذشته یک و نیم درصد بوده است.

مو در آرژانتین اهمیت ویژه ای دارد؛ بسیاری از مردم به شکل ظاهر خود اهمیت ویژه ای می دهند و افتخار می کنند که به شکل و قیافه و ظاهرشان توجه و برای آن خرج کنند.

حتی "کریستینا کرچنر"، که به تازگی نقش رییس جمهور جدید آرژانتین را بر عهده گرفته است، هنگام ایراد سخنرانی های پرشور و حرارت خود، گیسوان بلندش را به این سو و آن سو تاب می دهد.

احتمالا تعداد آریشگاه های مو در شهر بوئنوس آیرس از هر کسب و تجارت دیگری بیشتر است.

اما آنچه این روزها این صنعت را پر رونق تر از گذشته کرده ولع اغلب مشتریان برای موی بلند است؛ آرایشگاه ها هم برای پاسخگویی به این خواسته مشتریان خود از یک ترفند آرایشی استفاده می کنند که همچون یک معجزه، مو را در عرض چند ساعت بلند می کند.

(ظاهرا آریشگر برای انجام این ترفند از جمله تره هایی از موی بلند را در لابه لای موهای کوتاه مشتری می چسباند و به او این امکان را می دهند که گیسوانی بلند داشته باشد.)

ساکنان شمال آرژانتین به داشتن گیسوان صاف و زیبا و محکم شهرت دارند و یک کیلو گیسو از این منطقه (که تازه هم قیچی شده باشد) حدود یک هزار دلار ارزش دارد. این در حالی است که موی طلایی رنگی که از منطقه اروپا وارد آرژانتین شده باشد تا هزار وهشت صد دلار در بازار معامله می شود.

اما با توجه به رشد صد در صدی بازار مو در آرژانتین برخی گزارش ها حاکی است که باندهای تبهکاری نیز به این بازار علاقمند شده اند. ظاهرا تبهکاران مردم را، که موهای باب طبع صنعت زیباسازی دارند، وادار می کنند گیسوان خود را قیچی کرده و به آنها بدهند.

صنعت موی انسان به قدری جامعه آرژانتین را در بر گرفته که حتی در شمال این کشور محله ای وجود دارد به نام "ویلا کابلو"، یا شهرک مو، که توسط یک کشیش احداث شده است. او این شهرک را با درآمد حاصله از صدور مو برای مصرف در صنعت کلاه گیس سازی در اروپا بنا کرده است.

این طور که به نظر می رسد صنعت کلاه گیس سازی و فروش مو در آرژانتین همچون خود مو بدون وقفه رشد خواهد کرد.